Gemeente Zevenaar gaat werken op afspraak

Inwoners en ondernemers die een vergunning, paspoort of ander product nodig hebben van de gemeente Zevenaar, worden verzocht hiervoor vanaf 1 januari 2016 eerst online een afspraak te maken. Daarmee volgt Zevenaar de landelijke trend, namelijk werken op afspraak. Deze nieuwe manier van werken is met name erg praktisch voor inwoners. Doordat medewerkers zich van tevoren kunnen voorbereiden op uw afspraak, behoren wachtrijen tot het verleden.

Online afspraak maken

Vanaf het nieuwe jaar kunnen inwoners dus vanuit de luie stoel een afspraak maken voor het aanvragen van producten en documenten bij de gemeente. Zij zijn helemaal vrij om zelf het tijdstip voor de afspraak te kiezen. Dit kan via de nieuwe website van de gemeente, of met de Zevenaar-app. De app is door Seneca en WAT Software in 2013 gerealiseerd en recentelijk uitgebreid met de module ‘Afspraak maken’.

Afspraken maken en beheren

Een afspraak in de app wordt binnen enkele stappen gemaakt. De module is zeer uitgebreid, waardoor de gebruiker in één keer een afspraak kan inplannen voor meerdere producten. Op basis van beschikbaarheid worden de mogelijke afspraakdata getoond. Uiteindelijk worden de afspraakgegevens via de app naar het afsprakensysteem van de gemeente gestuurd en vastgelegd. Alle gemaakte afspraken worden in de app getoond in een helder overzicht. Afspraken kunnen overigens niet alleen door app-gebruikers mobiel worden ingepland, zij kunnen de afspraak vanuit de app ook annuleren.

Koppeling afspraaksystemen

De module ‘Afspraak maken’ bevat zowel een koppeling met het afsprakensystemen van QMatic als met G-BOS (van JCC Software). Daarmee is het mobiel maken van een afspraak voor vrijwel iedere gemeente binnen handbereik. Het digitaal aanbieden van de mogelijkheid om een afspraak te maken biedt burgers meer keuzevrijheid, gemak en efficiency.